دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«کمدی استشمامات» وقت مخاطب را تلف نمی‌کند!

جلسه نقد و بررسی نمایش «کمدی استشمامات» به کارگردانی میثم عبدی با حضور منتقدان کانون ملی منتقدان تئاتر ایران برگزار شد.
کد خبر : 151830

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی گروه، برنامه‌ «دوشنبه‌های نقد تئاتر» که با حمایت مرکز هنرهای نمایشی در راستای گسترش کمی و کیفی نقد حضوری تئاتر، هر هفته با حضور منتقدان عضو این کانون و عوامل اجرایی نمایش‌ها، به‌نقد و بررسی یکی از نمایش‌های روی صحنه می‌پردازد، دوازدهمین برنامه از دوره جدید جلسات خود را به‌نقد و بررسی نمایش «کمدی استشمامات» نوشته امید طاهری و به کارگردانی میثم عبدی اختصاص داد.


در این جلسه که پس از اجرای این نمایش در تماشاخانه پایتخت از مجموعه کنش‌ معاصر برگزار شد، سید جواد روشن کارشناس و مدیر جلسه، مهرداد ابروان منتقد و کارشناس تئاتر همچنین نویسنده، کارگردان و چند تن از بازیگران نمایش حضور داشتند.


در آغاز این مراسم سید جواد روشن موضوعاتی پیرامون متن و اجرای اثر مطرح کرد که مهرداد ابروان نیز پس از او در همین راستا گفت: «شخصیت پردازی‌ و فانتزی‌ها خوب و دلچسب بود. جوان‌تر ها تنها روی شعار مانور می‌دهند اما این نمایش، از همان شروع داستان و بحث پرچم و فرار «دماغ»، قدرت در ایجاد ارتباط با مخاطب را در قالب طنز نرم و نه حتک شکنی را دارا بود. خوشبختانه کارگردان نمایش، میقم عبدی فضای کمدی را لمس کرده است و با نویسنده کاملا هماهنگ بوده است.»


وی همچنین در ادامه این نشستبیان کرد: «نکته خوب اجرای «کمدی استشمامات» این است که وقت مخاطب را تلف نمی‌کند. در این جا خبری از مقدمه‌چینی بیهوده نیست و رابطه ذهنی کار با مخاطب قطع نمی شود. چیزی که سید فیلد در سینما عنوان می‌کند که باید اتفاق، در فواصل کوتاه به سمت مخاطب نمود پیدا کند.»


سینا رازانی بازیگر نقش دکتر در نمایش «کمدی استشمامات» اشاراتی به تحلیل کاراکتر خود و دیگر هماکارانش در این اثر پرداخت.


میثم عبدی کارگردان این اثر نیز در رابطه با درک متقابل گروه اجرا نسبت یکدیگر و همچنین متن گفت: «این حسن گروه ما است که ما زبان هم را می‌فهمیم. من به عدم حرکت اضافی در کارگردانی یک متن اعتقاد دارم و گروه من درک درستی از این کار داشتند. من سعی کردم که بازیگران جدید رنگ و بوی خود را به اثر اضافه کنند. البته نکته دیگری که برایم وجود داشت این بود که بخاطر هماهنگی درست و دقیق اثر، برای خیلی از صحنه‌ها مانند کارگردانان سینما با دکوپاژ جلو می رفتم.»


فرزین محدث نیز در خلال این نشست اشاراتی به نقد و تحلیل جز به جز ریز رفتارهای و درک و شناخت شیرازه دانش بازیگری داشت.


امید طاهری نویسنده «کمدی استشمامات» که خبر از چاپ همین متن داد در بخش های از این نشست، نسبت به متن اثر صحبت کرد. او در رابطه با اجراهای پیشین این نمایش گفت: «پیش‌تر خودم این نمایش را روی صحنه برده بودم که البته این کمدی ها را نداشت. من به عنوان نویسنده، با اضافه شدن دیالوگ‌هایی شاید موافق نبوده باشم، اما با ایجاد فضای درست اجرایی این دیالوگ ها و میزانسن ها به عنوان مخاطب ارتباط بسیار خوبی با اثر برقرار کردم.»


نمایش «کمدی استشمامات» به کارگردانی میثم عبدی و نویسندگی امید طاهری هر شب ساعت 18:30 در تماشاخانه «پایتخت» مجموعه کنش معاصر روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان برای دیدن این اثر می‌توانند به سایت تیک8 مراجعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته